Državni zbor je na seji 2.4.2020 sprejel Zakon o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije COVID-19 in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo (ZIUZEOP). Veljati bo pričel naslednji dan po objavi v Uradnem listu RS, predvidoma 11.4.2020 ( sobota).
Ker so pogoj za uveljavitev nekaterih pravic po ZIUZEOP poravnane obveznosti do FURS na dan uveljavitve zakona, torej na dan 11.4.2020 in je 10.4. rok za plačilo AKONTACIJE DAVKA IZ DEJAVNOSTI, vse zavezance opozarjamo, da je 10.4.2020 VELIKI PETEK, praznik v Evropi, bančni sistem na ta dan ne deluje, zato plačajte davek dan prej, 9.4.2020.
ZIUZEOP in SAMOSTOJNI PODJETNIKI
Zakon določa, da so s.p. (zav. podlaga 005) in družbeniki poslovodne osebe (zav. podlaga 040), torej polno zavarovani preko dejavnosti upravičeni do temeljnega dohodka , ki znaša za marec 350 eur, 700 eur za april in 700 eur za maj.
Na FURS-u bo predvidoma od 14.4. dalje na voljo izjava ( skrajni rok za oddajo 31.5.2020-lahko za vse tri mesece skupaj), s katero bo zavezanec uveljavil pravico do TEMELJNEGA DOHODKA. Predvidoma naj bi vlogo za zavezance lahko oddali pooblaščeni računovodski servisi.
Z izjavo bo zavezanec potrdil, da je upravičenec po ZIUZEOP in da zaradi epidemije COVID-19 ne more opravljati dejavnosti ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu.
Kaj pomeni zmanjšan obseg opravljanja dejavnosti:
– vsaj 25 % zmanjšanje prihodkov upravičenca v mesecu marcu 2020 v primerjavi s prihodki v mesecu februarju 2020,
ali
– vsaj 50 % zmanjšanje prihodkov upravičenca v mesecu aprilu ali maju 2020 v primerjavi s prihodki v mesecu februarju 2020.
Po preteku leta 2020 bo zavezanec s prihodki leta 2020 ponovno dokazoval upravičenost do pomoči na način, da bo na osnovi predloženih obračunov dokazal, da so mu prihodki v prvem polletju 2020 upadli za več kot 20% glede na isto obdobje leta 2019 in v drugem polletju 2020 niso dosegli več kot 20% rast prihodkov glede na isto obdobje leta 2019.
Ob nedoseganju navedenega pogoja mora zavezanec POMOČ VRNITI.
Določeni so tudi roki za izplačilo dodatka: 25.4. (marec), 10.5.(april) 10.6.(maj). Upravičenec mora imeti na dan, ko stopi zakon v veljavo( 11.4.2020) poravnane zapadle obveznosti do FURS-a. Le te ne smejo presegati 10,00 eur.
Do oprostitve plačila prispevkov za mesec marec ( od 13.3.dalje), april in maj 2020 so upravičeni s.p. in družbeniki poslovodne osebe, ki so na dan uveljavitve zakona, vključeni v obvezno PIZ zavarovani, če ne izpolnjujejo pogojev za vključitev v obvezno zavarovanje tudi na kakšni drugi zavarovalni podlagi, ob pogoju, da imajo na dan oddaje vloge poravnane obveznosti do FURS-a.
Zakon določa, da mora biti vloga vložena do konca meseca za katero želi zavezanec uveljaviti vračilo prispevkov. V tem trenutku še ni jasno, ali se prispevki za mesec marec od 13.3. dalje plačajo in refundirajo ali se ne plačajo. Za april in maj se prispevki na osnovi izjave ne plačajo.
Zakon določa vračilo prejetih sredstev (oproščenih prispevkov) v naslednjih primerih:
- delitve dobička
- izplačila dela plač za poslovno uspešnost
- izplačila nagrade poslovodstvu.
Glede pomena oz. vsebine pojma DELITEV DOBIČKA čakamo na pojasnilo FURS-a.
Po določilih zakona do temeljnega dohodka niso upravičeni oz. ta trenutek v zakon niso vključeni s.p., ki so na osnovi pravic iz starševskega varstva zavarovani iz naslova s.p. za krajši delovni čas, upokojenci, ki so delno aktivirani, samozaposleni invalidi, s polnim ali krajšim delovnim časom z oproščenimi prispevki PIZ. Zakonodajalec je z navedenim seznanjen, pričakuje se sprememba.
ZAPOSLENI in ZIUZEOP
Včeraj je Zavod za zaposlovanje iz portala umaknil vlogo za uveljavljanja nadomestila za čakanje na delo, ki bo na voljo ponovno, predvidoma od 14.4.2020, v skladu z določili (ZIUZEOP). Vlogi bo potrebno prilagati seznam delavcev na čakanju na delo ter kopije odredb o čakanju. Na odredbah izdanih do uveljavitve zakona ZIUZEOP navajate samo Zakon o delovnih razmerjih ( ZDR-1, 137. in 138 . člen –Ur. l.RS,ŠT.21/13). Osnutek odredbe je na voljo.
Glede vprašanja kako določiti iztek roka za čakanje na delo, ki v trenutku izdaje odredbe ni znan, pravna služba OZS odgovarja, da se na odredbi rok za iztek čakanja določi z navedbo: »do izteka ukrepov«.
Do 14.4. , tako se predvideva, bodo potrjena vsa oddana pooblastila oz. izvedene aktivacije, ki bodo omogočila vnos zahtevkov na portalu Zavoda za zaposlovanje. Zavod bo v roku 8 dni odločil o oddani vlogi, ki ji sledi zahtevek.
Delodajalec lahko odredi čakanje na delo vsem delavcem, tudi varovanim kategorijam, čakanje lahko odredi, četudi imajo delavci pri neenakomerni razporeditvi delovnega časa višek ur ali neizkoriščen dopust 2019, delodajalec med čakanjem in po zaključku čakanja na delo ni omejen glede odpuščanja delavcev. ( Ne veljajo več določila ZIUPPP, lahko odpušča).
V odredbi delodajalec določi obveznost delavca, da se na zahtevo delodajalca vrne na delo tudi v času izvajanja ukrepa, če to zahtevajo potrebe delovnega ali proizvodnega procesa (npr. dodatna naročila). Delavec se lahko vrne na delo do 7 zaporednih dni v tekočem mesecu. Delodajalec mora o tem predhodno obvestiti ZRSZ. Na kakšen način bo odgovoril zakon ZIUZEOP.
Ker se je rok za oddajo vlog razpotegnil, verjetno večina delodajalcev ob izplačilu plač za marec ne bo imela odobrenih vlog Zavoda za zaposlovanje, kar pomeni, da bo delodajalec izplačal neto plače, ki jih bo refundiral prek Zavoda za zaposlovanje, moral bo plačati tudi prispevke, ki jih bo refundiral FURS ( postopek še ni znan).
ZA mesec april in maj bo delodajalec za delavce na čakanju izplačal samo neto plače, prispevkov ne bo odvedel, samo obračunal.
Za čakanje na delo iz poslovnega razloga in višje sile (varstvo otrok zaradi zaprtja šol in vrtcev, nezmožnost prihoda na delo zaradi ustavitve javnega prevoza,zaprtje mej s sosednjimi državami), znaša nadomestilo plače 80 % osnove iz 137/7 ZDR-1*, vendar ne manj kot znaša minimalna plača. To pomeni, da bo nadomestilo plače delavca, ki prejema minimalno plačo, 100 %. Nadomestilo je omejeno tudi navzgor, z zneskom povprečne plače v RS, preračunane na mesec (1.753,84 EUR bruto).
*( 137/7 –ZDR1- (7) Če s tem ali drugim zakonom oziroma na njegovi podlagi izdanim predpisom ni določeno drugače, delavcu pripada nadomestilo plače v višini njegove povprečne mesečne plače za polni delovni čas iz zadnjih treh mesecev oziroma iz obdobja dela v zadnjih treh mesecih pred začetkom odsotnosti. Če delavec v obdobju zaposlitve v zadnjih treh mesecih ni delal in je za ves čas prejemal nadomestilo plače, je osnova za nadomestilo enaka osnovi za nadomestilo plače v zadnjih treh mesecih pred začetkom odsotnosti. Če delavec v celotnem obdobju zadnjih treh mesecev ni prejel niti ene mesečne plače, mu pripada nadomestilo plače v višini osnovne plače, določene v pogodbi o zaposlitvi. Višina nadomestila plače ne sme presegati višine plače, ki bi jo delavec prejel, če bi delal.)
Ob tem je potrebno opozoriti, da se iz osnove izločijo nadure in morebitna bolniška preračuna na 100% osnovo.
Pogoj za uveljavitev refundacije in oprostitve plačila prispevkov so poravnane obveznosti do FURS-a na dan oddaje vloge in predloženi vsi obračuni davčnih odtegljajev za dohodke iz delovnega razmerja za obdobje zadnjih petih let do dne oddaje vloge.
Do pomoči so upravičeni tisti delodajalci, ki jim bodo po njihovi oceni prihodki v prvem polletju 2020 upadli za več kot 20% glede na isto obdobje leta 2019 in v drugem polletju 2020 ne bodo dosegli več kot 50% rast prihodkov glede na isto obdobje leta 2019. V primeru, da ta pogoj pomoči ob predložitvi letnih poročil za leto 2020 ne bo dosežen, bo moral upravičenec naknadno vrniti celotno pomoč.
Če delodajalec ni posloval celo leto v 2019, je upravičen do povračila nadomestila, če je utrpel vsaj 25 % zmanjšanje prihodkov v marcu 2020 napram februarju 2020 ali vsaj 50 % v aprilu in maju 2020 napram februarju 2020.
Delodajalec v stečajnem postopku ni upravičen do pomoči. Prav tako ne neposredni ali posredni proračunski uporabnik državnega oz. občinskega proračuna, katerega delež prihodkov iz javnih virov je bil v letu 2019 višji od 70 odstotkov ter tisti delodajalci, ki opravlja finančno ali zavarovalniško dejavnost, ki spada v skupino K po standardni klasifikaciji dejavnosti.
Za delavce, ki delajo bo delodajalec lahko uveljavil kritje prispevkov PIZ I in II za aprilsko in majsko plačo 2020.
Delodajalec mora vsakemu zaposlenemu, ki dela, za april in maj plačati krizni dodatek 200 eur (oproščen plačila davkov in prispevkov), če delavčeva zadnja plača ni presegla 3-kratnika minimalne plače.
Kako je z višino kriznega dodatka v primeru izplačila plače delavcu, ki je zaposlen za krajši čas (sočasna pravica iz starševskega varstva) ne vemo. Logično bi sklepali, da mu pripada polovica. Ker vemo, da delavcem v takih primerih pripada cel regres, bomo pred tolmačenjem počakali na odgovor pravne službe OZS. Zakon pa pravi, da je delodajalec oproščen plačila prispevkov PIZ I in II tudi za čas, ko je delavec na dopustu.
V skladu z ZAKONOM O INTERVENTNIH UKREPIH za zajezitev epidemije COVID-19 se na FURS-u uvajajo 4 nove vrste dohodka za plače in nadomestila plač, zato je onemogočeno oddajanje obrazcev REK.
REK-1; vrsta dohodka 1002 Plača za delo v času epidemije
REK-1; vrsta dohodka 1004 Nadomestilo plače za čakanje na delo v času epidemije
PNiPD; vrsta dohodka 5551 Plača za delo v času epidemije za delodajalce, ki niso plačniki davka
PNiPD,; vrsta dohodka 5552 Nadomestilo plače za čakanje na delo v času epidemije za delodajalce, ki niso plačniki davka
Za delodajalce so predvidene sankcije v primeru odrejanja nadurnega dela ter če o rotaciji delavcev na čakanju (da novega ali nekoga pokliče nazaj na delo) ne obvesti ZRSZ. V tem primeru mora prejeta sredstva v celoti vrniti v 3x-višini. Globa za prekršek je predvidena v razponu od 3.000 – 20. 000 eur.
Zakon je prinesel spremembo ZIUZEOP tudi glede bolniške odsotnosti. Bolniška odsotnost tako za s.p. kot zaposlenega je v breme ZZZS od prvega dne v času od uveljavitve zakona ( 11.4.2020) do 31.5.2020.
Akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti in akontacija davka od dohodkov pravnih oseb se za mesec april in maj ne plača.
Možen je tudi odlog plačila davka ( do 24 mesecev ) na osnovi vloge zavezanca, ki se odda kot LASTNI DOKUMENT na e-davkih.
Ob obračunavanju plač in prispevkov ter uveljavljanju pravic po ZIUZEOP bo prav gotovo prihajalo do številnih nejasnosti. Na vsa vaša vprašanja bomo poskušali odgovoriti čim prej, tudi s pomočjo svetovalcev OZS, ki so v stalnem stiku s snovalci in pristojnimi službami za tolmačenje zakona ZIUZEOP.
Ostanite zdravi.
Pripravila Silva Šivec
7.4.2020
Operacija je sofinancirana s pomočjo Evropskega sklada za regionalni razvoj, Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo ter SPIRIT Slovenija, javna agencija.