Cerknica, 12. marec 2018
Projekt Podjetna in inovativna Notranjska mlade finančno opismenjuje. Sredstva zanj smo dobili na javnem pozivu LAS Notranjska za sofinanciranje operacij v okviru strategije lokalnega razvoja, ki jih sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Finančna pismenost je sposobnost uspešnega ravnanja z denarjem, kar pomeni da razumemo pomen in delovanje denarja, da smo sposobni sprejemati prave odločitve, načrtovati prihodnost in se v finančnem smislu pravilno odzivati na različne življenjske dogodke. Pomeni poznavanje produktov finančnega trga: bančnih produktov (varčevanje, depoziti, krediti), vrednostnih papirjev (delnice, obveznice, vzajemni skladi) ter različnih življenjskih in rentnih zavarovanj. »Kaj pa imam od tega, da se sem finančno pismen?« bi se lahko vprašali. Finančno ozaveščeni ljudje npr. ne najdemo posojil, ki jih dolgoročno niso zmožni odplačati. Hipotekarna posojila zavarujemo, da v primeru invalidnosti ali smrti na spravljajo družine v slab socialni položaj. Če so prebivalci finančno pismeni, to bolje vpliva na gospodarstvo, manjša je izpostavljenost finančnim krizam, manj je socialnih stisk in socialnih transferjev iz strani države.
Zato je pomembno, da se že kot otroci naučimo ravnati z denarjem. Kako se ga zasluži, kako zapravi, kakšna je vrednost denarja, kako vodimo proračun… Starši se ne smejo bati, da jim bomo s tem privzgojili pohlepnost ali sebičnost. Tako kot se npr. naučimo sami obleči, bi se morali naučiti načrtovati in voditi osebne oziroma družinske finance, morda tudi podjetniške. In kako otroke naučiti ravnanja z denarjem? Peljemo ga na banko, odpre naj varčevalni oz. svoj prvi transakcijski račun. Pokažemo mu bančne kartice – plastični denar, razložimo mu, da vsak mesec plačujemo položnice za elektriko, vodo, ipd., naj gre z nami na pošto ali banko, kjer mu pokažimo, da se morajo stroški plačati. Naučimo ga pravilno kupovati, z nami naj naredi seznam, kaj kupiti v trgovini, koliko stane posamezen izdelek in koliko bomo plačali za nakup. Dajmo mu žepnino s katero naj sam razpolaga. Ne kupimo mu vsega, spodbujamo ga, da za kakšno stvar privarčuje sam. Med počitnicami naj dela in sam zasluži denar, če je to možno, pokažimo mu, da je za zaslužek potrebno vložiti svoj trud. In ne kupujemo si svoje odsotnosti, časa, ki ga preživimo s svojimi otroki, s tem, da jim damo vse, kar jim pade na pamet.
Barbara Grum Vogrin